Het is voor bedrijven vaak lastig om op een heldere en overtuigende manier over hun plannen en projecten te communiceren. De ene keer is de informatie te technisch en staan brochures of webpagina’s vol ‘geheimtaal’. In andere gevallen zitten medewerkers te dicht op het onderwerp om daar met zekere afstand over te kunnen schrijven. Drie bijvoeglijke naamwoorden in één zin is dan geen uitzondering.
Op zulke momenten is het handig zijn om iemand van buiten in te schakelen. Een frisse blik zorgt niet alleen voor nieuwe invalshoeken of onverwachtse keuzen. Het laat ingewikkelde of gevoelige trajecten binnen een organisatie ook vaak soepeler verlopen. Met een resultaat dat door de buitenwacht én de eigen medewerkers wordt gewaardeerd.
In de afgelopen jaren heb ik bij uiteenlopende organisaties tijdelijk die rol van betrokken buitenstaander gespeeld. Zo werd het voor een adviesbureau duidelijk hoe zij zich van anderen kon onderscheiden. In een ander bedrijf vonden eerlijke productbladen hun weg naar de klant. Soms hoeft er in een bestaande tekst maar weinig te veranderen om er een mooi en afgewogen verhaal van te maken. Ook dan is het handig om iemand in te schakelen die veel van het onderwerp weet maar ook goed thuis is in de journalistiek en de Nederlandse taal.
|